varför så svart eller vitt?!

   Har suttit här och funderat mycket på tro och religioner.
Trosbegreppet används i många religioner, men är särskilt centralt i den kristna tron.
Varför ska vi människor vara så inskränkta och svart eller vit när det gäller sin egen tro?Om man bara vågade öppna ögonen lite för någon annans gud, så skulle man kanske se att man i GRUND OCH BOTTEN tillber en och samma gud, oavsett religion och tro 

 - Själv tror jag inte på något mer än livet, att allt blir vad man gör det till.
Jag tror inte det finns någon "högre makt" eller någon "skapelse" som bestämmer hur det blir här på jorden. Nej, nej, Det är människan själv och ingen annan som bestämmer.
Samtidigt så kan jag förstå att människor kanske vill ha någonting att tro på som dom kan kalla gud, det ger säkerligen på något sätt en trygghet i tillvaron.

Men varför inte våga tro på sig själv och sin egen förmåga?
Varför inte våga tro på att människan i grund och botten är god?
Varför måste det finnas olika "gudar hit och gudar dit" för att folk ska vara lyckliga?

Alla dessa olika religioner och olika tro medför bara en massa krig och förödelse.
En massa illaluktande död och en massa svart sorg som övergår i hat och tillslut hämnd!

Jag bara ÖNSKAR att vi människor får upp ögonen någon jäkla gång för att olika religion/tro skapar lidelse konflikter och krig.

Det blir bara fler och fler religioner.. 
 

Vet ni hur många gudar det finns inom HUNDUISMEN?

Ni som inte vet, kan ni gissa?
 
100? 350? Kanske tusen?  

- Jag såg en gång en TV serie (tror den hette ?the story of god? eller något sådant) och där uppkom skrämmande fakta kring antal Gudar som kan hittas i  HINDUISMEN, det hittas 330 miljoner!

Så om Sverige var ett Hindu - land skulle varje svensk ha 36 helt personliga Gudar!

 Är det inte sjukt många?
I EN ENDA religion! 

Ja, men som sagt.. Människor måste ju få tro på vad dom vill..

 - Men jag , jag tror på LIVET!
        

Kommentarer
Postat av: Sarah

ja tänk man kunde fynda där.. har faktiskt aldrig äns vart in. å så hittar man den perfekta jackan där=) coolt..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback